Persoonlijk Zorgplan nuttig, maar zorgverleners worstelen met tijd


Aantal reacties: 0 - Reactie toevoegen - Reacties lezen

EINDHOVEN - Oncologische zorgverleners zijn over het algemeen tevreden over het gebruik van een Persoonlijk Zorgplan en zijn ook gemotiveerd om dit te blijven gebruiken. Een Persoonlijk Zorgplan is een plan waar informatie in staat over de behandelingen, nazorg en  (eventuele) bijwerkingen, specifiek voor deze patiënt. Dat blijkt uit de ROGYCare Trial. Zelfs wanneer een zorgplan automatisch kan worden aangemaakt, vinden zorgverleners het lastig om voldoende tijd te vinden om het zorgplan te bespreken met hun patiënten. Om die reden is het volgens Kim Nicolaije (onderzoeker PROFIEL) en collega's nodig om deze hindernissen te overwinnen, voordat het Persoonlijk Zorgplan op grotere schaal uitgevoerd kan worden.

Baarmoeder

In eerdere studies is alleen bekeken hoe zorgverleners denken over een persoonlijk zorgplan, nog voordat ze er mee te maken hadden. Het doel van dit onderzoek was om de verwachtingen van oncologische zorgverleners gedurende langere tijd te bekijken. Het doel was ook om te kijken naar de verwachtingen met het gebruik van een Zorgplan dat automatisch gemaakt wordt.


ROGYCare Trial
Tussen april 2011 en oktober 2012 gaven de deelnemende oncologische zorgverleners gebruikelijke zorg of een Persoonlijk Zorgplan aan 222 patiënten met baarmoederkanker en 85 patiënten met eierstokkanker in de ROGYCare Trial. Aan alle zorgverleners werd gevraagd om een vragenlijst in te vullen over hun verwachtingen en het gebruik van het persoonlijk zorgplan. Uit de vragenlijst bleek dat de zorgverleners over het algemeen tevreden waren over het Persoonlijk Zorgplan en dat ze gemotiveerd waren om het Zorgplan te blijven gebruiken.

Meer tijd nodig
De meeste zorgverleners (64 procent) hadden problemen in het gebruik van het Zorgplan. Een kwart van de zorgverleners had het gevoel meer tijd nodig te hebben voor overleg met patiënten.

Kim Nicolaije en collega's concluderen dat oncologische zorgverleners over het algemeen tevreden waren over het gebruik van een persoonlijk zorgplan en gemotiveerd zijn om dit te blijven gebruiken. De resultaten van de huidige studie laten zien dat zelfs wanneer het Zorgplan automatisch gemaakt kan worden, de zorgverleners nog steeds moeite hebben om tijd te vinden om het zorgplan te bespreken met hun patiënten. 

Hindernissen overwinnen
Indien het Persoonlijk Zorgplan inderdaad zorgt voor betere informatie over behandelingen en nazorg, is het volgens de onderzoekers noodzakelijk om de hindernissen te overwinnen. Het Persoonlijk Zorgplan kan pas uitgevoerd worden op grotere schaal als de zorgverleners er ook mee kunnen werken.



Vorige pagina - Naar overzicht nieuws

Reacties:


Nog geen reacties toegevoegd.


Reactie toevoegen:


bot

Uw naam: (verplicht)

Uw e-mailadres:

Uw bericht: (verplicht)